خوارباردانه

طریقه مصرف سیاه دانه

سیاه دانه به رغم طعم تلخی که شبیه به ترکیب پونه کوهی و پیاز دارد؛ در اغلب غذاهای منطقه خاورمیانه و جنوب آسیا یافت می‌شود. برای آشنایی با طریقه مصرف سیاه دانه با جالینو همراه باشید.

سیاه دانه را چگونه مصرف کنیم؟

روش‌های مختلفی برای اضافه کردن سیاه دانه به رژیم غذایی وجود دارد.

نحوه استفاده از سیاه دانه

می‌توان آن را کمی تفت داده یا به نان یا غذاهای با طعم کاری اضافه کرد. برخی از افراد نیز سیاه دانه را به صورت خام می‌خورند. همچنین ترکیب سیاه دانه با عسل و آب بسیار مقوی خواهد بود. علاوه بر این در ماست هم می‌توان از آن استفاده کرد.

از روغن سیاه دانه می‌توان به صورت موضعی به عنوان دارویی طبیعی برای افزایش رشد مو، کاهش التهاب و درمان برخی از مشکلات پوستی استفاده کرد.

سیاه دانه و پنیر و گردو
سیاه دانه و پنیر و گردو

آیا سیاه دانه را باید جوید؟

بله می‌توانید سیاه دانه را خام بخورید. روزی دو بار یک قاشق چایخوری سیاه دانه مصرف کنید.

سیاه دانه به تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر بیماری‌های بیشماری کمک می‌کند. روزی دو قاشق چایخوری بسیار عالی است.

بهترین روغن سیاه دانه آن است که خودتان تهیه کنید. اما خب این امکان برای هرکسی مهیا نیست. سعی کنید هنگام خرید، خالص‌ترین روغن موجود را انتخاب کنید.

طریقه مصرف سیاه دانه در سالاد
طریقه مصرف سیاه دانه در سالاد

طعم سیاه دانه

سیاه دانه عطر و طعمی قوی دارد که مشابه مخلوطی از پیاز، پونه کوهی و فلفل سیاه است. برخی ممکن است مزه‌ای شبیه به فندق را حس کنند.

سیاه دانه آنتی هیستامین دارد و می‌تواند به رفع گلودرد کمک کند.

مخلوطی از پودر دانه زنجبیل و پودر سیاه دانه به درمان استفراغ کمک می‌کند.

سیاه دانه با آب جوش

اگر نمی‌خواهید سیاه دانه را آسیاب کنید، مقداری آب را در ظرفی بریزید. سپس یک قاشق چایخوری سیاه دانه به آن اضافه کنید. اجازه دهید ۵ دقیقه بجوشد. پس از آن صبر کنید تا کمی خنک شود و بعد میل کنید.

خواص سیاه دانه با ماست

روغن سیاه دانه را با دوغ یا ماست مخلوط کنید. می‌توانید از خود سیاه دانه نیز استفاده کنید. از این ترکیب به طور سنتی برای رفع بیماری‌های معده و روده استفاده می‌شود.

استفاده از سیاه دانه برای رفع بیماری‌های معده و روده
استفاده از سیاه دانه برای رفع بیماری‌های معده و روده

اگر زخم معده دارید یا به سندرم روده تحریک پذیر، اسهال یا سایر مشکلات دستگاه گوارش مبتلا هستید؛ از این معجون استفاده کنید.

یک فنجان دوغ کفیر، ماست یونانی یا ماست ساده را با یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه مخلوط کنید. این مخلوط را روزی دو بار میل کنید.

استفاده از سیاه دانه در غذا

سیاه دانه را می‌توانید در غذا هم استفاده کنید. پس از کوبیدن یا آسیاب کردن سیاه دانه، به همراه پودر کاری و ادویه آچار در پخت و پز استفاده کنید.

از سیاه دانه می‌توانید در اوتمیل، اسموتی یا هر چیز دیگری استفاده کنید.

سیاه دانه را بر روی نان هم می‌توانید استفاده کنید. اگر به پخت نان علاقه دارید از این گیاه در آن بهره ببرید.

استفاده از سیاه دانه روی نان
استفاده از سیاه دانه روی نان

از سیاه دانه یا پودر آن می‌توان در غذاهایی مانند عدسی یا خوراک لوبیا نیز استفاده کرد. همچنین در غذاهایی که حاوی کدو یا کدو حلوایی هستند کاربرد دارد.

بسیاری از مردم کشورهای جنوب آسیا از سیاه دانه آسیاب شده در اغلب غذاها و حتی برای تزئین بهره می‌برند.

ادویه هندی پان فوران

یک نوع ادویه هندی به نام پان فوران (Panch Phoron) وجود دارد که ترکیبی از ۵ نوع دانه است. شامل دانه خردل، دانه رازیانه، دانه زیره، تخم شنبلیله و مهمترین آن سیاه دانه است.

یک استفاده رایج از سیاه دانه در هندوستان استفاده از آن در نان و شیرینی است. هندی‌ها اغلب دانه‌های سیاه دانه را درون نان سنتی و شیرین خود مخلوط می‌کنند.

در کشور ما نیز استفاده از سیاه دانه روی نان و شیرینی قدمت دارد. سیاه دانه برای تزئین بر روی نان برنجی و شیرینی بهشتی به کار می‌رود.

استفاده از سیاه دانه بر روی شیرینی
استفاده از سیاه دانه بر روی شیرینی

روش‌های دیگری هم برای استفاده از سیاه دانه وجود دارد. به عنوان مثال از پودر آن به عنوان چاشنی در سالاد استفاده کنید.

طریقه مصرف روغن سیاه دانه به طور کامل در مقاله خواص روغن سیاه دانه توضیح داده شد. به طور خلاصه از آن برای درمان اگزما، جوش صورت، مشکلات پوستی و تسکین انواع درد به ویژه درد مفاصل بهره می‌برند.

مطالب وب‌سایت جالینو از معتبرترین منابع خارجی ترجمه می‌شود و جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد. پیش از استفاده از این مطالب حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع
WebMDthe spruce eats

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا