سلامتنوشیدنی

فواید نوشیدن آب چیست؟

همه ما می‌دانیم که باید آب کافی بنوشیم. اما فواید نوشیدن آب به طور دقیق چیست؟ فواید نوشیدن آب برای پوست، هضم غذا و کاهش وزن تا چه میزان است؟ برای پاسخ به این سوالات با جالینو همراه باشید.

هیدراته ماندن برای تعادل الکترولیت در بدن مهم است. وجود آب به هضم غذا کمک می‌کند، به بدن اجازه می‌دهد تا مواد مغذی را به تمام ارگان‌ها برساند. آب کافی در بدن به عملکرد طبیعی قلب و عروق و افزایش ایمنی آن کمک می‌کند. در واقع هر عضوی از بدن برای انجام فعالیت صحیح خود به آب نیاز دارد.

نوشیدن آب چه تاثیری بر بدن دارد؟

در این مطلب درباره مقدار آب مورد نیاز در رژیم غذایی صحبت می‌کنیم. سپس فواید و خواص نوشیدن آب را بررسی خواهیم کرد.

هنگامی که آب زیادی می‌نوشید چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد؟

بدن انسان بسته به سن فرد بین ۵۵ تا ۷۵ درصد از آب تشکیل شده است. در نوزادان، آب درصد بالاتری از وزن بدن را در مقایسه با افراد مسن‌تر دربرمی‌گیرد.

چند درصد از بدن از آب تشکیل شده است؟
چند درصد از بدن از آب تشکیل شده است؟

آب برای صحت کارکرد اعضای بدن نیاز است. به طور خلاصه فواید نوشیدن آب را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • تعادل الکترولیت
  • انتقال مواد مغذی و اکسیژن در بدن
  • تنظیم دما (بدون توجه به دمای محیط بیرون، ما نیاز به نوشیدن مقدار زیادی آب داریم)
  • تنظیم فشار خون و تثبیت ضربان قلب
  • دفع سموم و باکتری‌های مضر از بدن
  • فرآیندهای هضم غذا، تشکیل مدفوع و حرکات روده
  • ترمیم عضلات و مفاصل

فواید نوشیدن آب چیست؟

برخی از نتایجی را که با نوشیدن آب کافی به دست می‌آید، بررسی می‌کنیم.

نوشیدن آب از دهیدراته شدن بدن جلوگیری می‌کند

نوشیدن آب کافی بهترین روش برای پیشگیری و کاهش علائم کم آبی بدن است. علائم کم آبی شامل ضعف بدن، خستگی، کمبود انرژی حین ورزش، سردرد، کاهش فشار خون و سرگیجه است.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مایعات به میزان لازم، به جلوگیری از تغییرات خلق و خو و عدم تمرکز کمک می‌کند. نوشیدن آب کافی حتی مشکل به خاطر سپردن اطلاعات جدید را رفع خواهد کرد.

بزرگسالان باید مراقب کم آبی بدن باشند. بسیاری از افراد به ویژه در سنین بالا احساس تشنگی زیادی ندارند. علاوه بر این، برخی از آن‌ها ممکن است داروهایی مصرف کنند که کم آبی در بدن را افزایش دهد.

علاوه بر آب آشامیدنی می‌بایست به خوردن یک رژیم غذایی سالم نیز عادت کنید. مصرف سایر مواد مغذی از جمله منیزیم، کلسیم، پتاسیم و سدیم را فراموش نکنید.

اگر ورزشکار هستید یا به مدت طولانی کار می‌کنید، نوشیدن مایعات از بروز خستگی و سرگیجه جلوگیری می‌کند.

فواید نوشیدن آب
فواید نوشیدن آب

کمک به هضم و سم‌زدایی

چرا نوشیدن آب برای هضم غذا مهم است؟

کلیه‌ها و کبد برای پاکسازی خون، تولید ادرار و کمک به بدن برای دفع سموم به آب نیاز دارند. نوشیدن آب کافی به جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه کمک می‌کند.

برای غلبه بر انواع بیماری باید به بدن خود آبرسانی کنید.

چرا؟

زیرا بدن برای تولید خلط به آب نیاز دارد. گلبول‌های سفید برای انتقال و حمله به میکروب‌ها به آب نیاز دارند. پروسه دفع میکروب‌ها از بدن به آب نیاز دارد.

هنگامی که آب می‌نوشید، کمتر احتمال دارد با یبوست و اسهال روبرو شوید. ضمن این‌که در برخی موارد، یبوست و اسهال با کم آبی بدن بدتر هم خواهد شد.

البته توجه داشته باشید، خوردن فیبر کافی از طریق میوه و سبزیجات در کنار دریافت مایعات کافی اهمیت دارد. علاوه بر خوردن غذاهای غنی از فیبر، آب به حرکت مواد غذایی در روده کمک می‌کند.

آب، میزان کالری دریافتی بدن را کنترل می‌کند

یکی از فواید نوشیدن آب آشامیدنی نسبت به نوشابه، آبمیوه و سایر نوشیدنی‌های شیرین، جلوگیری از مصرف کالری اضافی است.

نوشیدنی قندی می‌تواند خطر ابتلا به چاقی، دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و حتی برخی از انواع سرطان را افزایش دهد. بنابراین اجتناب از آن باید جزو اولین قدم‌هایی باشد که برای بهبود سلامتی خود برمی‌دارید.

نوشیدن آب به کنترل گرسنگی و کاهش وزن کمک می‌کند

مطالعاتی که در مجله Frontiers منتشر شد، تأثیر هیدراته بودن بدن بر روی انسان و حیوان را نشان می‌دهد. افزایش آبرسانی به بدن منجر به کاهش وزن از طریق کاهش تغذیه و از دست دادن چربی می‌شود.

به عبارت دیگر، نوشیدن آب به دلیل اثر مثبتی که بر سوخت و ساز بدن دارد، موجب می‌شود کالری بیشتری سوزانده شود.

نوشیدن آب و کاهش وزن
نوشیدن آب و کاهش وزن

آب به خاطر چگالی خود از سایر نوشیدنی‌ها و برخی غذاها بیشتر حجم معده را پُر می‌کند. به این ترتیب باعث می‌شود احساس سیر شدن به فرد دست دهد.

مواد غذایی که میزان آب زیادی دارند، کم کالری و اغلب سرشار از فیبر هستند. از جمله می‌توان به خربزه، سیب، گوجه فرنگی و بیشتر میوه‌ها و سبزیجات اشاره کرد.

نوشیدن آب برای پوست، چشم و موی سر مفید است

برای درخشش پوست، درخشش چشم و داشتن موهایی درخشان‌تر، آب بنوشید. کمبود آب بدن می‌تواند منجر به آسیب چشم، خشک شدن پوست و شکننده شدن و تضعیف مو شود.

مطالب وب‌سایت جالینو از معتبرترین منابع خارجی ترجمه می‌شود و جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد. پیش از استفاده از این مطالب حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع
Dr.Axe

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مشابه
بستن
دکمه بازگشت به بالا