دمنوشنوشیدنی

خواص دمنوش گل گاوزبان

گل گاوزبان در طب سنتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از گل‌های این گیاه به عنوان آنتی اکسیدانی با اثرات ضد التهابی و ضد درد، ضد اضطراب و آرام بخش در طب سنتی استفاده می‌شود. با جالینو همراه باشید.

گل گاوزبان با نام علمی Echium یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی به شمار می‌رود. گل گاوزبان بیش از ۷۰ گونه دارد. گونه‌ای که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد با نام علمی Echium Amoenum مشخص می‌شود.

در سال‌های اخیر اهمیت استرس اکسیداتیو در پزشکی بالا رفته است. استرس اکسیداتیو عامل شیوع بسیاری از اختلالات انسانی است. به همین دلیل استفاده از خواص دمنوش گل گاوزبان به عنوان یک مکمل غذایی بسیار توصیه می‌شود.

گل گاوزبان ایرانی

گل گاوزبان ایرانی در رشته کوه‌های قفقاز و در ایران در دامنه کوه‌های البرز و استان چهارمحال و بختیاری می‌روید. این گیاه وحشی است و به صورت خودرو رشد می‌کند.

گل گاوزبان برای درمان بیماری‌های عفونی مانند آنفولانزا کاربرد دارد. همچنین تب را کاهش می‌دهد و اخیرا هم برای درمان ویروس کرونا توصیه می‌شود.

خواص دمنوش گل گاوزبان ضد باکتری، آنتی اکسیدانی قوی و ضد ویروس است. مطالعات بالینی بر روی گل گاوزبان، اثربخشی در افسردگی و اختلالات اضطرابی را نشان می‌دهد.

خواص دمنوش گل گاوزبان
خواص دمنوش گل گاوزبان

خواص دمنوش گل گاوزبان

همان‌طور که اشاره شد، گل گاوزبان یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی در طب سنتی ایران است و دمنوش یا چای گیاهی آن یکی از رایج‌ترین موارد استفاده است. تمام قسمت‌های گیاه از جمله ساقه، برگ و گل دارای مصارف دارویی به شمار می‌رود.

دمنوش گل گاوزبان به طور گسترده برای تقویت خلق و خو مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای درمان سرفه، گلودرد و ذات‌الریه استفاده می‌شود.

خواص آنتی اکسیدانی گل گاوزبان

خواص آنتی اکسیدانی جوشانده گل گاوزبان ایرانی استرس اکسیداتیو را از بین می‌برد. این گیاه به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان فعالی مانند پلی‌فنول و فلاونوئید، می‌تواند با استرس اکسیداتیو مقابله کند.

خواص ضد باکتری دمنوش گل گاوزبان

باکتری‌ها همواره در برابر ترکیبات آنتی بیوتیک مقاوم‌تر می‌شوند. داروهای ضد میکروبی گیاهی منبع خوبی از ترکیبات فعال جدید هستند.

دمنوش گل گاوزبان فعالیت ضد میکروبی چشمگیری در برابر انواع باکتری‌ها دارد. استفاده از چای گیاهی به روش سنتی از این گیاه برای کنترل تب در بیماری‌های عفونی به طور کامل موثر است.

گل گاوزبان و افزایش ایمنی بدن

مصرف دمنوش گل گاوزبان به مدت ۷ روز ویروس تبخال را از بین می‌برد. این گیاه دارای اثرات ضد التهابی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. اگر کمی تخصصی‌تر بررسی کنیم؛ عصاره گل گاوزبان با مهار آنزیم‌های گوناگون، حالت التهابی ماکروفاژها را تعدیل کرده و سطح سیتوکین را کاهش می‌دهد.

درمان افسردگی اضطراب وسواس با دمنوش گل گاوزبان
درمان افسردگی اضطراب وسواس با دمنوش گل گاوزبان

درمان افسردگی، اضطراب و وسواس

خواص دیگر گل گاوزبان ضد درد، ضد اضطراب، محافظت در برابر آسیب مغزی ناشی از کمبود اکسیژن است.این گیاه در برابر اختلالات ناشی از بیماری‌های عصبی موثر است.

مطالعات اخیر حاکی از آن است که دمنوش گل گاوزبان در معالجه بیماران مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط و اختلال وسواس اجباری و اضطراب مؤثر است.

این چای گیاهی می‌تواند به عنوان یک داروی کمکی برای بیماران مبتلا به آلزایمر یا اختلالات شناختی مشابه استفاده شود.

گل گاوزبان طبع گرم دارد، مفرح و نشاط‌آور است. تقویت کننده روح و روان، قلب، مغز و کبد است. این گیاه اثر ملین و مسهل صفرا دارد و اخلاط سوخته و سودا را دفع می‌کند. دمنوش گل گاوزبان به همراه عسل تنگی نفس و درد گلو را تسکین می‌دهد.

همچنین برای درمان جوش، برفک دهان و آفت دهانی مؤثر است.

طرز تهیه دمنوش گل گاوزبان
طرز تهیه دمنوش گل گاوزبان

طرز تهیه دمنوش گل گاوزبان

  • ۳ قاشق غذاخوری گل گاوزبان
  • ۴ لیوان آب جوش
  • ۴ قاشق غذاخوری عسل

گل گاوزبان و آب جوش را در قوری چینی بریزید و اجازه دهید بر روی حرارت ملایم به مدت ۳۰ دقیقه دم بکشد. سپس دمنوش را در لیوان بریزید و پس از مدتی که از حرارت آب جوش کاسته شد، عسل را اضافه کنید. عسل را هم بزنید تا کاملا حل شود.

اگر دوست داشته باشید می‌توانید ۲ عدد لیمو عمانی را هم سوراخ کرده و به آب جوش اضافه کنید.

افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند از دمنوش گل گاوزبان استفاده کنند. این چای گیاهی فشار خون را کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود آن را با لیمو ترش یا لیمو عمانی استفاده کنید.

عوارض دمنوش گل گاوزبان

مانند هر دمنوش دیگری، مصرف بیش از حد گل گاوزبان می‌تواند خطرساز باشد. مصرف بیش از ۵ روز مداوم این گیاه می‌تواند موجب عادت ماهانه شود. دمنوش گل گاوزبان برای زنان باردار و شیرده مضر است.

مطالب وب‌سایت جالینو از معتبرترین منابع خارجی ترجمه می‌شود و جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد. پیش از استفاده از این مطالب حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع
BioMedical

مطالب مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مشابه
بستن
دکمه بازگشت به بالا