سلامت

۹ توصیه تغذیه‌ای و رژیم غذایی برای پیشگیری از سرطان سینه

چگونه می‌توان به طور طبیعی از بروز سرطان سینه پیشگیری کرد؟ تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی می‌تواند کمک شایانی برای پیشگیری از احتمال بروز سرطان سینه باشد. با جالینو همراه باشید.

توصیه‌ها و رژیم غذایی جهت پیشگیری از سرطان سینه

پیش از این ۱۰ خوراکی مفید برای پیشگیری از سرطان سینه را بررسی کردیم. می‌دانیم که این ده ماده غذایی به مبارزه با سرطان سینه کمک می‌کند و حتی می‌تواند از ابتلا به آن جلوگیری کند.

اکنون با هم این ۹ توصیه تغذیه‌ای و رژیم غذایی را بررسی می‌کنیم.

میوه و سبزیجات تازه
میوه و سبزیجات تازه

۱. میوه و سبزیجات تازه بیشتری مصرف کنید

تحقیقات عنوان می‌کند که یکی از سالم‌ترین کارها برای سلامت پستان، مصرف بیشتر میوه و سبزیجات است. میوه و سبزیجات تازه نه تنها مواد مغذی ضروری از جمله فیبر، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند؛ بلکه کالری پایین‌تری دارد و در حفظ وزن موثر است.

رژیم غذایی گیاهی و مصرف سبزیجات و میوه، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد.

غذاهای غنی از فیبر
غذاهای غنی از فیبر

۲. غذاهای غنی از فیبر بخورید

مطالعات منتشر شده در ژورنال Oncotarget نشان می‌دهد که مصرف فیبر در رژیم غذایی به طور قابل توجهی با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه به ویژه در زنان یائسه همراه است. خوردن منابع گیاهی غنی از فیبر، بخش مهمی از رژیم غذایی برای مبارزه با سرطان سینه است.

شیرین‌کننده‌های طبیعی
شیرین‌کننده‌های طبیعی

۳. از شیرین‌کننده‌های طبیعی استفاده کنید

تحقیقات زیادی در مورد تأثیر شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند قند و شکر بر خطر ابتلا به سرطان انجام نشده است. اما شواهد محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف این شیرین‌کننده‌ها می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش دهد. مصرف زیاد قند و در نتیجه شیوع چاقی، یکی از مهم‌ترین عوامل خطرساز سرطان سینه است.

استفاده از شیرین‌کننده‌های طبیعی گزینه‌ای سالم برای سلامت بدن محسوب می‌شود. مردم دنیا به طور روزانه مقدار زیادی قند مصرف می‌کنند که منجر به مشکلات بزرگی خواهد شد.

برخی از سالم‌ترین جایگزین‌های قند را می‌توان استویا، عسل خالص، شربت افرا و شکر نارگیل برشمرد.

محدود کردن مصرف الکل
محدود کردن مصرف الکل

۴. الکل مصرف نکنید

میزان مرگ و میر ناشی از سرطان سینه در افرادی که الکل مصرف می‌کنند زیاد است. به گفته محققان فقط در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۴۴ هزار مورد ابتلا به سرطان سینه و ۳۸ هزار مرگ ثبت شده است که مرتبط به مصرف الکل بوده است. عنوان شده است که ۱۸/۸ درصد از موارد ابتلا و ۱۷/۵ درصد از مرگ و میر، فقط متعلق به زنانی بوده است که میزان بسیار کمی الکل مصرف کرده‌اند.

مصرف لبنیات سنتی
مصرف لبنیات سنتی

۵. از مصرف لبنیات صنعتی خودداری کنید

در بسیاری از لبنیات صنعتی موجود در بازار مواد افزودنی مانند امولسیفایر استفاده می‌شود. این افزودنی‌ها ترکیب میکروبیوم روده را تغییر می‌دهند و موجب التهاب در دستگاه گوارش خواهند شد.

تحقیقات حاکی از آن است که لبنیات پرچرب، خطر مرگ و میر بالاتری در افراد مبتلا به سرطان پستان دارد.

بهترین گزینه این است که از لبنیات ارگانیک و سنتی استفاده کنید. لبنیات ارگانیک شامل پروبیوتیک‌های مفیدی برای بدن هستند. به باکتری‌های مفید برای دستگاه گوارش، پروبیوتیک گفته می‌شود.

کینوا
کینوا

۶. از مصرف غلات فرآوری شده پرهیز کنید

تجزیه دانه‌ها و غلات فرآوری شده یا تصفیه شده برای بدن بسیار دشوار است. این نوع غلات باعث ایجاد مشکلات روده‌ای می‌شوند. ممکن است منجر به التهاب، سندرم روده و جذب نامناسب مواد مغذی شوند.

به جای خوردن غذاهای آماده و فرآوری شده مانند غذاهای یخ‌زده، ماکارونی‌های صنعتی و غذاهای نیم‌پخت، غلات را در خانه به غذای خود اضافه کنید. به عنوان جایگزین از کینوا، جو، دانه تِف، ارزن و جو دوسر استفاده کنید.

تعجب نکنید. ارزن فقط خوراک دام نیست؛ غذای انسان هم محسوب می‌شود!

مرغ ارگانیک
مرغ ارگانیک

۷. ارگانیک مصرف کنید

اغلب مواد غذایی معمول و موجود در بازار به مواد شیمیایی مضر، سموم دفع آفات و علف‌کش‌ها آلوده شده‌اند. این مواد می‌تواند بر سلامتی انسان تأثیر منفی بگذارد. برای جلوگیری از مصرف این مواد شیمیایی مضر، هر زمان که امکان دارد، مواد غذایی ارگانیک و محلی خریداری کنید.

همچنین از خرید گوشت سفید و قرمز هورمونی که با آنتی بیوتیک تغذیه شده است، خودداری کنید. در صورت امکان دنبال مرغ سبز که عاری از هورمون و آنتی بیوتیک است باشید.

در کشور ما مرغ ارگانیک وجود ندارد و بهترین انتخاب مرغ سبز است.

این مواد تولید استروژن در بدن را مختل می‌کنند و خطر بروز مشکلات مختلف از جمله سرطان سینه را افزایش می‌دهند.

کنترل وزن
کنترل وزن

۸. وزن خود را کنترل کنید

اضافه وزن یا چاقی عاملی خطرساز برای سرطان سینه پس از یائسگی است.

مدیریت وزن، نقش بسیار مهمی در جلوگیری از سرطان پستان و همچنین در توانبخشی و بهبودی دارد. کاهش وزن، نشان‌گرهای التهابی را کاهش می‌دهد، رفتارهای سبک زندگی را تغییر می‌دهد و کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد.

ورزش منظم
ورزش منظم

۹. به طور منظم ورزش کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت بدنی به طور منظم خطر ابتلا به سرطان سینه و همچنین مرگ و میر ناشی از آن را کاهش می‌دهد. حرکت بدن در روز برای سلامت سینه مهم است و می‌تواند شامل پیاده‌روی در خارج از خانه، آهسته دویدن، یوگا، پیلاتس، شنا، دوچرخه سواری، بدن‌سازی و موارد دیگر باشد.

سایر کارهایی که می‌توان برای تغییر شیوه زندگی و تقویت سلامت سینه انجام داد عبارت‌اند از:

  • خواب کافی
  • ترک سیگار
  • گذراندن وقت در خارج از منزل
  • خوردن پروتئین‌های ارگانیک
  • مصرف چربی‌های سالم

سخن آخر

علاوه بر مصرف رژیم غذایی مغذی که به سلامت سینه کمک می‌کند، فاکتورهای دیگری از جمله ترک سیگار، کاهش مصرف سموم و خواب کافی برای پیشگیری از سرطان مهم است.

توصیه‌های تغذیه‌ای که در این مقاله معرفی شد، به حفظ سلامتی و بهبود بدن کمک می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که آن‌ها را به صورت متعادل و سالم به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مطالب وب‌سایت جالینو از معتبرترین منابع خارجی ترجمه می‌شود و جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد. پیش از استفاده از این مطالب حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع
Dr.Axe

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا