دمنوشنوشیدنی

دمنوش رازیانه برای چه چیزی خوب است

چای گیاهی یا دمنوش رازیانه هم از حیث آشپزی و هم برای درمان مفید است. در این مقاله بررسی می‌کنیم که به طور کلی دمنوش رازیانه برای چه چیزی خوب است؟ با جالینو همراه باشید.

خواص دمنوش رازیانه

در طی قرن‌ها نوشیدن چای رازیانه به عنوان روشی اثبات شده برای درمان بسیاری از امراض در طب سنتی سراسر جهان رواج یافته است.

رازیانه گیاهی بلند با ساقه های توخالی و گل‌های زرد است. این گیاه در اصل بومی مدیترانه است؛ اما اکنون در سراسر جهان رشد می‌کند. قرن‌ها از آن به عنوان گیاه دارویی استفاده می‌شده است.

از تمام قسمت‌های این گیاه از جمله برگ، دانه و پیاز آن می‌توان استفاده کرد.

دمنوش رازیانه برای چه چیزی خوب است؟

دانه‌های رازیانه
دانه‌های رازیانه

دمنوش رازیانه برای نفخ

دانه رازیانه کمک موثری برای هضم غذا است. این گیاه به عضلات دستگاه گوارش کمک می‌کند و نفخ معده را کاهش می‌دهد.

چای گیاهی رازیانه برای درمان اسپاسم عضلات معده ناشی از سندرم روده تحریک پذیر کاربرد دارد. همچنین در مواردی از دمنوش رازیانه به همراه سایر داروهای گیاهی به عنوان ملین کننده استفاده می‌شود.

این دمنوش می‌تواند برای رفع عوارض جانبی سایر داروها مورد استفاده قرار گیرد. همچنین درمانی برای مشکلات گوارشی از جمله یبوست به شمار می‌رود.

خواص دمنوش رازیانه برای زنان

عادت ماهانه دردناک یا دیسمنوره برای بسیاری از خانم‌ها یک مشکل شایع است. این افراد اغلب از داروهای بدون نسخه مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای درمان درد استفاده می‌کنند.

با این همه، حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از زنانی که در طی زمان قاعدگی دچار گرفتگی و ناراحتی شدید هستند، با این روش تسکین پیدا نمی‌کنند.

دمنوش رازیانه برای قاعدگی

درمان‌های جایگزین یا مکمل‌های دیگری هم وجود دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ میلادی نشان داد که رازیانه می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

محققان عقیده دارند که دمنوش رازیانه به کمک رحم آمده و می‌تواند درد دیسمنوره را کاهش دهد.

خواص دمنوش رازیانه برای شیردهی

این چای گیاهی می‌تواند به تولید شیر مادر کمک کند. از گذشته تا به امروز از رازیانه به عنوان ماده‌ای برای افزایش کیفیت و کمیت شیر مادر در مادران شیرده استفاده شده است.

شواهد حاکی از آن است که دمنوش رازیانه می‌تواند شیردهی را افزایش دهد. حتی برخی از تحقیقات پزشکی نیز این مسئله را تصدیق می‌کنند.

مادران شیرده می‌توانند روزی دو یا سه مرتبه و هر بار یک فنجان چای گیاهی رازیانه بنوشند.

دمنوش رازیانه برای کولیک نوزاد

یکی از مزایای قابل توجه رازیانه، خواص ضد اسپاسم است. کولیک نوزادان، همان قولنج نوزادی است که موجب گریه‌های بی امان نوزاد می‌شود. دمنوش رازیانه در کاهش علائم کولیک در نوزادان نقش موثری دارد.

بین ۱ تا ۵ میلی‌لیتر دمنوش رازیانه را به نوزاد بدهید. بیش از ۵ میلی‌لیتر در یک مرتبه و بیش از سه بار در روز این کار را انجام ندهید.

اگر ناراحتی کودک ادامه داشت، حتما به متخصص اطفال مراجعه کنید.

دمنوش رازیانه برای لاغری

دمنوش رازیانه برای لاغری

بسیاری از گیاهان دارویی و متخصصان مراقبت های بهداشتی مکمل ، چای رازیانه را به عنوان راهی برای تنظیم قند خون توصیه می کنند.

در یک آزمایش در بنگلادش، با استفاده از عصاره تهیه شده از دانه‌های رازیانه، در دوزهای مختلف، سطح گلوکز خون در مقایسه با داروهای استاندارد کاهش چشمگیری داشت.

در همین آزمایش مشخص شد که عصاره رازیانه موجب کاهش و تسکین انواع درد می‌شود.

دمنوش رازیانه برای پوست

آبرسانی به بدن از اهمیت بسیاری برخوردار است. رساندن آب کافی به سلول‌ها یا هیدراته کردن بدن علاوه بر سلامت کلی برای پوست هم مفید است.

یکی از فواید اصلی دمنوش رازیانه همین آبرسانی است. این چای گیاهی علاوه بر طعم خوشمزه، یک نوشیدنی بدون کافئین را در اختیارتان قرار می‌دهد.

توجه داشته باشید عصاره رازیانه با چای رازیانه تفاوت دارد. سعی کنید حتما خودتان در منزل این دمنوش را از این گیاه تهیه کنید.

دمنوش رازیانه برای رفع بی خوابی

نوشیدن یک چای گیاهی داغ به ویژه رازیانه، روشی عالی برای آرامش پس از یک روز طولانی است. دم‌کرده رازیانه باعث تقویت سلامتی و ریلکس کردن عضلات از جمله عضلات دستگاه گوارش می‌شود.

ممکن است پس از نوشیدن دمنوش رازیانه احساس بهتری برای خواب داشته باشید. در طب سنتی از رازیانه برای درمان بی خوابی استفاده می‌شود.

دمنوش رازیانه برای رفع بی خوابی

دمنوش رازیانه و رفع سوء هاضمه

اگر معده درد یا نفخ شکم دارید یا به اسهال مبتلا هستید، دمنوش رازیانه می‌تواند مشکل‌گشا باشد. آب گرم چای، هضم غذا را آسان می‌کند. خود رازیانه هم برای کمک به مشکلات گوارشی به عنوان گیاهی معتبر شناخته شده است.

دمنوش رازیانه گرم به تحریک دستگاه گوارش و رفع سوء هاضمه کمک می‌کند. رازیانه با کمک به ترشحات معده و متعادل کردن آن، مشکلات گوارشی را کمتر می‌کند.

دمنوش رازیانه از کبد محافظت می‌کند و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد.

دمنوش رازیانه برای یبوست

چای گیاهی رازیانه ماهیچه‌های دستگاه گوارش را ریلکس و حرکات روده را منظم می‌کند. در نتیجه موجب کاهش یبوست می‌شود.
نوشیدن مقداری دمنوش رازیانه به پاکسازی بدن و دفع سموم از آن کمک می‌کند.

افزایش آنتی اکسیدان با دمنوش رازیانه

این چای گیاهی میزان آنتی‌اکسیدان را در بدن افزایش می‌دهد. دمنوش رازیانه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که بدن برای مبارزه با مواد مضری که به طور مرتب در معرض آن هستیم، نیاز دارد.

هنگام نوشیدن دمنوش رازیانه، آنتی‌اکسیدان‌ها به مولکول‌های موجود در خون متصل می‌شوند و با آسیب اکسیداتیو مبارزه می‌کنند.

دمنوش رازیانه علام پیری را کاهش می‌دهد.

این فرایند باعث آرامش کلیه و کبد می‌شود و به تولید سلول‌های جدید کمک می‌کند.

دمنوش رازیانه و رفع بوی بد دهان

نوشیدن دمنوش رازیانه یکی از راه‌های مناسب برای رفع بوی بد دهان است. این به دلیل خاصیت ضد باکتریایی این گیاه است.

عوامل بیماری‌زا و باکتری‌ها باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شوند. نوشیدن یک فنجان چای رازیانه قبل از خواب یا هنگام بیدار شدن می‌تواند بوی بد دهان را از بین ببرد.

خواص دمنوش رازیانه
خواص دمنوش رازیانه

خواص دمنوش رازیانه و عسل

می‌توانی مقدار کمی عسل را به دمنوش رازیانه اضافه کرد. حتما توجه داشته باشید که به چای داغ، عسل اضافه نکنید.

آب داغ مواد مغذی موجود در عسل را از بین می‌برد.

عسل را همیشه پس از خنک شدن چای به آن اضافه کنید تا تمام خواص عسل حفظ شود.

دمنوش رازیانه و آویشن

این ترکیب می‌تواند به مبارزه با عفونت‌ها کمک کند. چای گیاهی رازیانه مانند آویشن یک ماده ضد میکروبی و ضد ویروسی است.

اگر احساس سرماخوردگی می‌کنید؛ نوشیدن مقداری دمنوش رازیانه به همراه آویشن می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند تا با عوامل بیماری‌زا مقابله کند.

مضرات دمنوش رازیانه

در مورد این‌که آیا می‌توان از رازیانه برای تسکین قولنج نوزادی استفاده شود یا خیر، اختلاف نظر وجود دارد. برخی از مواد موجود در گیاه رازیانه ممکن است برای نوزادان یا هر شخصی که مقادیر زیادی از آن را مصرف کند، ایمن نباشد.

مضرات دمنوش رازیانه برای بارداری

بانوان باردار باید از نوشیدن دمنوش رازیانه خودداری کنند. در هنگام بارداری تنظیم هورمون‌ها در بدن تغییر می‌کند. در شرایطی که همه انواع هورمون در بدن افزایش یافته است؛ استروژن موجود در دانه رازیانه می‌تواند آن را به هم بریزد.

زمان مصرف دمنوش رازیانه
زمان مصرف دمنوش رازیانه

زمان مصرف دمنوش رازیانه

رازیانه در خانواده هویج قرار دارد. اگر به هویج یا گیاهان دیگر در این خانواده از جمله کرفس یا درمنه حساسیت دارید، از نوشیدن دمنوش رازیانه خودداری کنید.

دمنوش رازیانه برای زخم دهان، سرماخوردگی، نفخ و گاز معده، سوء هاضمه و بسیاری بیماری‌های دیگر مفید است. این چای گیاهی یک درمان مطمئن و مؤثر برای رفع مشکلات گوارشی و بی خوابی است.

طرز تهیه دمنوش رازیانه

میزان مصرف دمنوش رازیانه برای گروه‌های سنی مختلف

نوزادان تا ۱۲ ماهگی ۱ تا ۵ میلی‌لیتر
کودکان ۵ تا ۲۰ میلی‌لیتر
بزرگسالان ۲۰ تا ۶۰ میلی‌لیتر
مادران باردار ۱۰ تا ۲۰ میلی‌لیتر
سالمندان ۱۰ تا ۲۰ میلی‌لیتر
حداکثر میزان استفاده ۱۸۰ میلی‌لیتر در سه وعده
تعداد دفعات مصرف ۲ تا ۳ وعده در روز

مطالب وب‌سایت جالینو از معتبرترین منابع خارجی ترجمه می‌شود و جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد. پیش از استفاده از این مطالب حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع
MNThealthline

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا