آجیلآجیل و خشکبار

هسته زردآلو سرطان را درمان می‌کند؟

هسته زردآلو از نظر ارزش غذایی، مشابه سایر مغزها است. هسته زردآلو سرشار از چربی‌های سالم است و مقادیری فیبر و آهن دارد. با جالینو همراه باشید تا با هم بررسی کنیم که آیا هسته زردآلو سرطان را درمان می‌کند یا خیر؟

آیا مغز هسته زردآلو با سرطان مبارزه می‌کند؟

روش‌های زیادی وجود دارد که بتوان مغز هسته زردآلو را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم. هسته زردآلو گاهی اوقات آنقدر شیرین است که حتی می‌تواند جایگزین بادام درختی شود.

روغن هسته زردآلو مانند روغن بادام درختی، طعم خوبی دارد و می‌توان از آن به عنوان روغن پخت و پز استفاده کرد.

هسته زردآلوی شیرین به صورت جداگانه به عنوان میان وعده به فروش می‌رسد. این هسته‌ها در برخی موارد می‌تواند حاوی آمیگدالین باشد.

آمیگدالین عنصری بسیار بحث برانگیز در هسته زردآلو!

بسیاری از مردم هسته زردآلو را به عنوان میان وعده میل می‌کنند. از حیث ارزش غذایی، بسیار شبیه به بادام است.

از طرف دیگر، هسته‌های تلخ زردآلو حاوی آمیگدالین است که می‌تواند میزان سیانید در بدن را افزایش دهد. مسئله مهم این است که هسته‌های زردآلو به درستی برچسب زده نمی‌شوند. چه شیرین باشد چه تلخ، خوردن این هسته‌های خوشمزه در شرایط خاصی می‌تواند برای سلامتی خطرناک باشد.

هسته زردآلو
هسته زردآلو

یافتن پاسخ واضح در مورد ایمنی و سلامت هسته زردآلو دشوار است.

هسته زردآلو بخوریم یا نه؟

هسته‌های شیرین زردآلو برای تقویت ایمنی بدن و مقابله با عفونت‌ها کاربرد دارد. اما یک بحث مهم در مورد ترکیب شیمیایی آن به نام آمیگدالین در جریان است.

آمیدگدالین یک ماده شیمیایی سمی است که در هسته زردآلو وجود دارد. از آن به عنوان Laetrile یا لاتریل نیز یاد می‌شود.

هسته زردآلو حاوی یک ماده شیمیایی سمی به نام آمیگدالین است.

لاتریل نام دارویی آمیگدالین است. به این دارو در بازار به اصطلاح ویتامین B17 می‌گویند. ویتامین B17 به عنوان درمان طبیعی سرطان معروف شده است.

برخی از شرکت‌های داروسازی این ترکیب را ویتامین ب۱۷ می‌نامند. این محصول تحت عنوان ویتامین به بازار عرضه و فروخته می‌شود.

این ماده شیمیایی در بدن به سیانید یا همان سیانور تبدیل می‌شود. سیانید سمی است و می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند.

آمیگدالین موجود در هسته زردآلو پیش از تبدیل شدن به سیانید و گسترش در بدن، به سلول‌های سرطانی حمله می‌کند. به همین دلیل است که استفاده از هسته زردآلو بحث برانگیز شده است.

برخی از محققان بر این باورند که سیانید فقط به تومورهای سرطانی آسیب می‌زند. اما مطالعات علمی نشان می‌دهد که این قضیه همیشه صدق نمی‌کند.

آمیگدالین موجود در هسته زردآلو
آمیگدالین موجود در هسته زردآلو

لاتریل یا آمیگدالین چیست؟

لاتریل نام دارویی ثبت شده است که برای توصیف فرم خالص آمیگدالین به کار می‌رود. لاتریل یک ترکیب گیاهی است که قند دارد و سیانید / سیانور تولید می‌کند.

آمیگدالین در بسیاری از مغزها و آجیل خام وجود دارد.

این ترکیب در هسته‌ی بسیاری از میوه‌ها مانند زردآلو، انواع مغزها و آجیل خام و سایر گیاهان مانند لوبیا لیما، شبدر و ذرت خوشه‌ای یافت می‌شود.

استفاده از لاتریل برای درمان سرطان

استفاده از لاتریل برای درمان سرطان در دهه ۱۹۵۰ در ایالات متحده امریکا ممنوع شد. فقط به دلیل این‌که بسیار سمی تلقی می‌شد. پس از آن سایر ایالت‌ها به این نتیجه رسیدند که عادلانه نیست دولت ایالات متحده بتواند دسترسی به درمان‌های جدید و نویدبخش سرطان را مسدود کند.

پس از طی مراحل قانونی در دادگاه، نقش FDA یا همان سازمان غذا و داروی امریکا در تعیین این‌که کدام داروها باید در دسترس بیماران سرطانی باشد، به چالش کشیده شد.

در نتیجه استفاده از لاتریل در بیش از ۲۰ ایالت قانونی شد. از دهه ۱۹۷۰ از لاتریل برای معالجه سرطان استفاده شد.

در سال ۱۹۸۰ دیوان عالی آمریکا برای حمایت از قانون فدرال، ممنوعیت حمل و نقل لاتریل را عملی کرد. در نتیجه استفاده از این ماده به شدت کاهش یافت.

امروزه، این ترکیب در مکزیک و تعدادی از کلینیک‌ها در آمریکا ساخته می‌شود. برخی از بیماران به این روش درمانی جایگزین روی آورده‌اند. اما اثرات مثبت و منفی لاتریل موجود در هسته زردآلو هنوز مورد بحث است.

قرص آمیگدالین ویتامین B17
قرص آمیگدالین ویتامین B17

سم موجود در هسته زردآلو

لاتریل یک فرم غیر سمی است که از آمیگدالین به دست می‌آید. در سال ۱۸۴۵ برای اولین بار در روسیه و سپس در دهه ۱۹۲۰ در امریکا برای درمان سرطان مورد استفاده قرار گرفت.

در آن زمان، آمیگدالین به صورت قرص ساخته می‌شد. به دلیل سمی بودن، تحقیقات انجام شده در مورد این درمان کنار گذاشته شد. منظور از سم موجود در هسته زردآلو همان آمیگدالین است که هنوز هم ماده‌ای بحث‌برانگیز به شمار می‌رود.

در آزمایش‌های مختلف، توانایی از بین بردن سلول‌های سرطانی، هم بر روی سلول‌های حیوانی و هم بر روی سلول‌ها و تومورهای سرطانی انسانی اثبات شد.

پس از سال‌ها تحقیق که بیشتر در مورد حیوانات انجام گرفت؛ مشخص شد که لاتریل به سلول‌های سرطانی بیشتر از سلول‌های طبیعی بدن حمله می‌کند.

نظریه‌ای بیان می‌کند که سیانید آزاد شده توسط لاتریل، بسیار سمی است. بنابراین این ماده میزان اسید تومورها را افزایش داده و منجر به از بین رفتن لیزوزوم آن می‌شود.

سپس این لیزوزوم‌های تخریب شده محتویات خود را آزاد می‌کنند و سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند. در نتیجه رشد تومور متوقف می‌شود.

طبق گفته موسسه ملی سرطان امریکا، لاتریل می‌تواند هم به صورت خوراکی به شکل قرص و هم با تزریق به صورت وریدی یا عضلانی تجویز شود.

به طور معمول ابتدا به شکل وریدی و به دنبال آن از قرص استفاده می‌شود. بزرگ‌ترین نگرانی در مورد درمان با لاتریل، میزان سیانوری است که در بدن تولید می‌کند.

سیانور در هسته زردآلو
سیانور در هسته زردآلو

سیانور در هسته زردآلو

تحقیقات نشان می‌دهد شیوع مسمومیت با سیانید / سیانور هنگام مصرف لاتریل به صورت خوراکی بسیار بیشتر است. سیانور در هسته زردآلو اغلب در حضور برخی آنزیم‌های خاص آزاد می‌شود.

سیانور موجود در هسته زردآلو فقط در شرایط خاصی آزاد می‌شود.

زیرا باکتری‌های روده و برخی گیاهان حاوی آنزیم‌هایی هستند که باعث آزاد شدن سیانید می‌شود. اما اگر لاتریل به صورت وریدی تزریق شود؛ میزان سیانید آزاد شده بسیار کم خواهد بود.

برخی مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از لاتریل برای پیشگیری از وقوع سرطان یا حداقل جلوگیری از گسترش مفید است. در حالی که برخی دیگر از آزمایشات، هیچ تأثیری بر روی سلول‌های سرطانی نشان ندادند.

بعضی از پزشکان ادعا می‌کنند که لاتریل یک روش درمانی مناسب برای درمان سرطان است. اما بیشتر پزشکان معتقدند که این ماده نباید به عنوان درمان اصلی سرطان تجویز شود.

هسته زردآلو سمی است؟

در تمام آزمایشات انجام شده، پاسخ واضح و قابل قبولی مبنی بر این‌که آیا هسته زردآلو سمی است یا به طور کلی آیا لاتریل موجود در هسته زردآلو می‌تواند درمان سرطان باشد یا خیر دریافت نشده است.

برخی آزمایش‌ها نشان می‌دهد این ماده در درمان یا جلوگیری از گسترش سرطان موفق بوده است. در برخی دیگر تنها میزان سیانید خون بالا رفته است.

به دلیل وجود این نتایج متفاوت، جامعه پزشکی هنوز در مورد کارآیی لاتریل برای درمان سرطان توافق نکرده است.

فواید و خواص هسته زردآلو

از بحث در مورد توانایی هسته زردآلو در مبارزه با سرطان که بگذریم؛ می‌توانیم بررسی کنیم که هسته زردآلو چه خواصی دارد؟ خواص هسته زردآلو از ترکیب گیاهی آمیگدالین یا به اصطلاح ویتامین B17 ناشی می‌شود.

خواص هسته زردآلو
خواص هسته زردآلو

۱. تقویت ایمنی بدن با هسته زردآلو

هسته زردآلو حاوی ترکیبات ویژه‌ای است که با از بین بردن سلول‌های مضر، گسترش بیماری را در بدن کاهش می‌دهد. روش دقیق این کار به خوبی درک نشده است.

ژورنال بین‌المللی پرتودرمانی و زیست شناسی، مقاله‌ای را در این رابطه منتشر کرده است. این مطالعه نشان می‌دهد که آمیگدالین، توانایی گلبول‌های سفید را در بدن بیمار افزایش می‌دهد. در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند تا به سلول‌های مضر حمله کند.

غده پانکراس یا لوزالمعده، اثر مضر آمیگدالین را خنثی می‌کند. در واقع آنزیم‌های تولید شده توسط لوزالمعده از تبدیل شدن سلول‌های طبیعی به سلول‌های خطرناک جلوگیری می‌کند. این مسئله موجب می‌شود تا آمیگدالین به سلول‌های طبیعی بدن حمله نکند.

لوزالمعده سم هسته زردآلو را از بین می‌برد.

بنابراین ویتامین B17 به افزایش تولید آنزیم‌های لوزالمعده که باعث از بین رفتن مواد مضر در بدن می‌شود؛ کمک می‌کند.

۲. هسته زردآلو درد را تسکین می‌دهد

اگرچه در برخی تحقیقات که از هسته زردآلو به عنوان داروی ضد سرطان استفاده شده است، تغییری در سلول‌های سرطانی مشاهده نشد؛ اما در برخی موارد، بیماران گزارش داده‌اند که باعث کاهش درد شده است.

در بسیاری از آزمایش‌ها تسکین درد، مزیت اصلی استفاده از عصاره هسته زردآلو گزارش شده است. علاوه بر این به کاهش تورم غدد لنفاوی و کاهش اندازه تومور نیز اشاره شده است.

در طب سنتی چین، از هسته زردآلو برای درمان دردهای مفاصل استفاده می‌شود. فیبر موجود در هسته زردآلو، اسیدها و سایر سموم موجود در دستگاه گوارش را به دام می‌اندازد و از بدن خارج می‌کند.

همچنین با خاصیت سم‌زدایی، التهاب را در بدن کاهش می‌دهد. هسته زردآلو به عنوان درمان طبیعی آرتروز عمل می‌کند. آرتروز نوعی بیماری مفصلی است که باعث تورم و درد مفاصل می‌شود.

هسته زردآلو و فشار خون
هسته زردآلو و فشار خون

۳. هسته زردآلو و کاهش فشار خون بالا

هسته زردآلو به دلیل وجود برخی ترکیبات شیمیایی مانند تیوسیانات در کاهش فشار خون بالا موثر است.

در اوایل قرن بیستم از تیوسیانات در درمان فشار خون بالا استفاده می‌شد. اما بعد به دلیل سمی بودن استفاده از آن کنار گذاشته شد. با این حال از نوعی ترکیب آن هنوز هم برای درمان اورژانسی فشار خون بالا استفاده می‌شود.

شرایط اضطراری هنگامی رخ می‌دهد که فشار خون در زگ‌ها به مدت طولانی افزایش داشته باشد. فشار خون بالا به شکل طولانی مدت می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی، کرونر قلب، سکته مغزی، آسیب به کلیه و غیره شود.

مشخص نیست که آیا این یک درمان طولانی مدت است یا فقط تأثیر موقتی دارد.

دلایل فشار خون بالا می‌تواند شامل رژیم غذایی پر نمک، استرس، مصرف الکل، مصرف بیش از حد کافئین، سیگار کشیدن، چاقی، عدم تحرک، قرص‌های ضد بارداری و مسمومیت با فلزات سنگین باشد.

اگرچه ترکیباتی شیمیایی موجود در هسته زردآلو می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد که کاملاً هم بی‌خطر نیست.

میزان سمی بودن هسته زردآلو

مقدار آمیگدالین هسته زردآلو بسته به اجزای شیمیایی آن و میزان تلخی یا شیرینی آن متفاوت است.

هم زردآلو و هم هسته‌ی آن، هرچه شیرین‌تر باشد، میزان آمیگدالین آن کمتر است. ضمن این‌که هنگام پخته شدن مثل تهیه مربای زردآلو، میزان سمی بودن آن کاهش می‌یابد.

مضرات هسته زردآلو
مضرات هسته زردآلو

مضرات هسته زردآلو

خوردن بیش از حد هسته زردآلو علائم مسمومیت با سیانید یا سیانور از جمله حالت تهوع، تب، سردرد، بی‌خوابی، افزایش تشنگی، ضعف، بی‌حالی، کاهش تمرکز، عصبانیت، درد بدن شامل درد مفاصل و افت فشار خون را ایجاد کند.

در موارد شدید مسمومیت با سیانید باعث آسیب عصبی، اغما یا حتی مرگ می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از لاتریل برای درمان سرطان یا درمان درد، به شکل خوراکی عوارض جانبی شدیدتری نسبت به حالت تزریق دارد.

مضرات هسته زردآلو تلخ با خوردن برخی میوه‌ها و سبزیجات افزایش می‌یابد. خوردن هسته زردآلو همراه با بادام خام، برخی میوه‌ها و سبزیجات شامل کرفس، هلو، جوانه لوبیا و هویج توصیه نمی‌شود.

هسته زردآلو را همراه با کرفس، هلو و هویج مصرف نکنید.

همچنین مصرف مقدار زیاد ویتامین C به صورت خوراکی همراه با لاتریل نیز می‌تواند احتمال ابتلا به مسمومیت با سیانید را افزایش دهد.

مطالب وب‌سایت جالینو از معتبرترین منابع خارجی ترجمه می‌شود و جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد. پیش از استفاده از این مطالب حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع
draxe

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مشابه
بستن
دکمه بازگشت به بالا