میوه

فواید و خواص پرتقال

منبع ویتامین C، کم کالری و بسیار مغذی

پرتقال گونه‌ای از مرکبات، کم کالری و بسیار مغذی است. از فواید و خواص پرتقال به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، می‌توان به داشتن پوستی شفاف اشاره کرد. این میوه به داشتن ویتامین C معروف شده است. اما پرتقال طیف وسیعی از ترکیبات گیاهی دیگر و آنتی اکسیدان‌ها را نیز شامل می‌شود. در این مقاله به بررسی فواید و خواص پرتقال و مشخصات غذایی آن و نحوه استفاده در رژیم غذایی می‌پردازیم. با جالینو همراه باشید.

معرفی میوه پرتقال

پرتقال میوه‌ای تقریبا کره‌ای شکل با پوستی چرم مانند و پُرمنفذ است. رنگ پرتقال به طور معمول نارنجی بوده و از حیث ظاهر ممکن است شبیه به سایر مرکبات مانند گریپ فروت و نارنگی دیده شود. با این حال، گریپ فروت به طور معمول بسیار بزرگ‌تر و زردتر از پرتقال است. همچنین نارنگی پوست مسطح تری نسبت به پرتقال دارد.

پرتقال به دلیل شیرینی طبیعی و انواع مختلفی از آن که در دسترس است و همچنین تنوع استفاده، میوه‌ای محبوب به شمار می‌رود. به عنوان مثال آب میوه، مارمالاد یا مصرف آن به شکل معمول را می‌توان نام برد. همچنین از پوست پرتقال در کیک و دسر استفاده می‌شود.

فواید و خواص پرتقال
فواید و خواص پرتقال

فواید و خواص پرتقال

میوه پرتقال دارای حداقل ۱۷۰ ماده مغذی مختلف و بیش از ۶۰ نوع فلاونوئید است. بسیاری از این مواد خواص ضد التهابی، ضد توموری و مهار کننده لخته خون و همچنین اثرات ضد اکسیدانی دارند. مقادیر زیاد آنتی اکسیدان یا ویتامین C در پرتقال، آن را به یکی از بهترین میوه‌ها در کمک به ارتقاء سلامت تبدیل کرده است.

پیشگیری از سرطان

ترکیباتی در پرتقال یافت می‌شود که به مقابله با سرطان دهان، سرطان پوست، سرطان ریه، سرطان پستان، سرطان معده و روده بزرگ کمک می‌کند. مقدار بالای ویتامین C نیز به عنوان یک آنتی اکسیدان خوب عمل می‌کند و سلول‌ها را از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت خواهد کرد.

اگرچه مصرف ویتامین C بسیار ضروری و مفید است، اما مقداری که فرد برای تأثیر درمانی مطلوب برای سرطان به آن نیاز دارد، بسیار بیشتر از آن چیزی است که در واقعیت می‌توان مصرف کرد.

فواید و خواص پرتقال
فواید و خواص پرتقال

در مطالعه‌ای دانشمندان توانستند از قدرت ویتامین ث موجود در پرتقال برای مهار سلول‌های سرطانی روده بزرگ استفاده کنند. اما به این نتیجه رسیدند که به ۳۰۰ عدد پرتقال برای این کار نیاز است.

خواص پرتقال در کنترل کلسترول و یبوست

ترکیبات موجود در زیر پوست پرتقال می‌تواند کلسترول بدن را کاهش دهد. همچنین آنتی اکسیدان آن، با استرس اکسیداتیو را که دلیل اصلی ایجاد کلسترول بد یا LDL در خون است؛ مبارزه می‌کند.

با این‌که پرتقال طعمی اسیدی دارد اما در حقیقت دارای خاصیت قلیایی در دستگاه گوارش است. این ویژگی به برطرف کردن یبوست و تحریک دستگاه گوارش کمک می‌کند.

ترمیم اسپرم‌های آسیب دیده: خوردن روزانه یک عدد پرتقال برای سالم نگاه داشتن اسپرم در مردان کافی است. ویتامین C آنتی اکسیدانی است که از اسپرم در برابر آسیب‌های ژنتیکی که ممکن است هنگام تولد رخ داده باشد؛ محافظت می‌کند.

فواید پرتقال در فشار خون بالا

مقادیر زیادی فلاونوئید و ویتامین ث در پرتقال شناخته شده است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که یک نوع فلاونوئید موجود در پرتقال می‌تواند فشار خون بالا را کاهش دهد.

پرتقال سدیم ندارد و این موضوع کمک می‌کند تا از افزایش سدیم در بدن جلوگیری شود. از طرف دیگر، یک فنجان آب پرتقال می‌تواند ۱۴ درصد از نیاز روزانه به پتاسیم را برآورده کند.

پایین نگاه داشتن سدیم برای کاهش فشار خون ضروری است. علاوه بر آن، افزایش مصرف پتاسیم می‌تواند به همان اندازه برای کاهش خطر فشار خون مهم باشد. زیرا پتاسیم به حفظ آرامش و باز شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند. افزایش مصرف پتاسیم می‌تواند خطر فشار خون بالا و سکته مغزی را کاهش دهد.

آب پرتقال
آب پرتقال

فواید و خواص پرتقال برای سلامت قلب

پرتقال سرشار از فیبر و پتاسیم است که هر دو می‌توانند سلامت قلب را تضمین کنند.

طبق یک بررسی در سال ۲۰۱۷ میلادی، مصرف مقدار کافی فیبر می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی خفیف و شدید را کاهش دهد. این مزیت به توانایی فیبر در کاهش سطح کلسترول خون مرتبط است.

افرادی که میزان بیشتری پتاسیم دریافت می‌کنند؛ کمتر از سایر افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته مغزی دچار می‌شوند.

ارتباط پرتقال با دیابت

یک پرتقال متوسط ​​به وزن ۱۳۱ گرم حدود ۳.۱۴ گرم فیبر دارد که تقریبا ۱۰ درصد از نیاز روزانه فیبر به بزرگسالان است. مصرف فیبر موجب کاهش قند خون نمی شود اما به بهبود دیابت کمک می‌کند. در تحقیقی در سال ۲۰۱۹ مشخص شد مصرف ۴ گرم مکمل فیبر غذایی در روز، نحوه پاسخ بدن به انسولین را تسهیل می‌کند. حساسیت کم به انسولین می‌تواند به بهبود دیابت نوع ۲ کمک کند.

کنترل وزن برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نیز مهم است. زیرا چاقی و اضافه وزن می‌تواند در ایجاد دیابت نوع ۲ نقش اساسی داشته باشند. بدن انسان، فیبر را آهسته‌تر از سایر مواد مغذی هضم می‌کند. بنابراین باعث می‌شود تا مدت طولانی‌تری احساس سیری کرده و تمایل برای خوردن تنقلات در طول روز کاهش یابد.

پیروی از یک رژیم غذایی که حاوی تعداد زیادی میوه و سبزیجات است، می‌تواند قند خون را کنترل و پیشرفت دیابت نوع دو را کاهش دهد. یک رژیم غذایی دوستانه با دیابت، می‌بایست شامل غذاهای سالم از گروه‌های مختلف غذایی باشد.

سیستم ایمنی

ویتامین C موجود در پرتقال، گلبول‌های سفید بدن را برای مبارزه با عفونت فعال می‌کند. در نتیجه به طور طبیعی یک سیستم ایمنی مناسب برای بدن ایجاد می‌شود. علاوه بر آن در برابر عفونت‌های ویروسی نیز محافظت خواهد کرد.

پیشگیری از سنگ کلیه: نوشیدن روزانه یک لیوان آب پرتقال می‌تواند خطر ایجاد سنگ‌های کلسیم در کلیه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

زخم معده: مصرف غذاهای سرشار از ویتامین ث به کاهش شیوع زخم معده کمک می‌کند و خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهد.

فواید و خواص پرتقال
فواید و خواص پرتقال

فواید و خواص پرتقال در سلامت پوست

مصرف کافی ویتامین C می‌تواند به فرد در حفظ سلامت و زیبایی پوست کمک کند. ویتامین ث در تولید کلاژن نقش دارد. کلاژن از پوست محافظت می‌کند و زخم‌ها را بهبود می‌بخشد. ویتامین C و آنتی اکسیدان موجود در پرتقال به محافظت از پوست در برابر صدمات رادیکال آزاد کمک می‌کند.

همچنین موجب کاهش علائم پیری می‌شود. رژیم غذایی سرشار از ویتامین ث باعث حفظ سلامت و ظاهر پوست، از بین رفتن چین و چروک و زبری پوست می‌شود.

مواد مغذی پرتقال

یک پرتقال متوسط به وزن ۱۳۱ گرم شامل ۶۱.۶ کالری، ۰/۱۶ گرم چربی، ۴/۱۵ گرم کربوهیدرات، ۱۲/۲ گرم قند، ۱/۲۳ گرم پروتئین و ۲۳۷ میلی‌گرم پتاسیم است. این پرتقال حدود ۹۳ درصد از نیاز روزانه ویتامین C در زنان و ۷۷ درصد در مردان را فراهم می‌کند.

خواص پرتقال در رژیم غذایی

بهتر است پرتقالی را انتخاب کنید که به طور کامل رسیده باشد. پرتقال بر خلاف برخی میوه‌های دیگر پس از برداشت محصول، رشد نمی‌کند. این میوه را باید در دمای اتاق و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کرد.

یافتن میوه و سبزیجات رسیده در زمستان دشوار است. با این حال، بهترین زمان برای خرید مرکبات محسوب می‌شود. زمستان فصل اوج پرتقال و سایر مرکبات است.

یک کاسه از میوه و خصوصا مرکبات را روی میز آشپزخانه یا پیشخوان نگهداری کنید. دیدن میوه‌هایی که به راحتی در دسترس هستند، افراد را بیشتر از سر زدن به کابینت‌ها برای انتخاب گزینه‌های کمتر بهداشتی تحت تأثیر قرار می‌دهد!

سالاد پرتقال و توت فرنگی
سالاد پرتقال و توت فرنگی

می‌توانید با استفاده از توت فرنگی‌، آناناس‌، پرتقال، نارنگی و انگور یک سالاد میوه درست کنید.

مقداری برش پرتقال را هنگام ناهار یا شام به سالاد اضافه کنید. پرتقال‌ها را می‌توانید با گردو، پنیر خرد شده و سرکه بالزامیک یا سس مرکبات مخلوط کنید.

آب پرتقال خانگی تهیه کنید. هیچ چیز بهتر از آب پرتقال تازه نمی‌تواند علاوه بر طعم لذیذ، برای کارهای روزمره مغذی باشد. تهیه آب پرتقال در خانه به معنای عدم استفاده از مواد نگهدارنده یا شیرین کننده است.

خطرات و مضرات پرتقال

افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس معده ممکن است در هنگام مصرف مرکبات، علائمی مانند سوزش سر دل و سرگیجه را تجربه کنند. این به دلیل مقدار بالای اسید مرکباتی مانند پرتقال است.

آیا فواید و خواص پرتقال از لیمو شیرین بیشتر است؟

بهتر است آب لیمو شیرین تازه را با آب پرتقال مقایسه کنیم. آب لیمو شیرین نسبت به آب پرتقال، کالری، کربوهیدرات و قند کمتری دارد. اما از حیث ویتامین C و آب غنی‌تر است.

مصرف انواع گیاهان برای سلامتی ایده‌آل است. خوردن پرتقال که حاوی فیبرهایی برای کاهش جذب کربوهیدرات است و همچنین آب لیمو شیرین تازه برای سلامتی مفید خواهند بود.

 

مطالب وب‌سایت جالینو از معتبرترین منابع خارجی ترجمه می‌شود و جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد. پیش از استفاده از این مطالب حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع
Natural Food Benefits

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مشابه
بستن
دکمه بازگشت به بالا